Keskuskoululla on pienen kunnan lasten eteenpäin pääsylle keskeinen merkitys

9.9.2019

"Tätä työtä ei voi tehdä, jos ei pysty rakastamaan toisten ihmisten lapsia. Kasvatusrakkaus on kaiken keskiössä. Sen ympärille tulee opetussuunnitelma ja oppilaskeskeisyys." Näin kuvailee Ristijärven Keskuskoulun työtä rehtori Tiinaliisa Portano. Tiinaliisa ja Keskuskoulun muutkin opettajat ja oppilaat kertovat koulutyöstä tässä ja seuraavassa Juttupalstan jutussa.

 

Keskuskoulu on Ristijärven ainoa koulu, ja siinä on sata oppilasta. "Meillä syntyy kymmenkunta lasta vuodessa, ja me pysytään jatkossakin suunnilleen tämän kokoisena", sanoo Tiinaliisa. Koulukuljetuksissa on 57 oppilasta eli yli puolet oppilaista. Kaukaisimmat kylät ovat Hiisijärvi ja Mustavaara. Vanhat kyläkoulut on jouduttu lakkauttamaan, sillä niihin ei enää riitä oppilaita.

 

Tiinaliisa Portanolla alkaa Ristijärvellä jo yhdestoista vuosi. Hän tuli Ristijärvelle Mäntsälästä työskenneltyään siellä 19 vuotta. Tiinaliisa on Keskuskoulun rehtori ja Ristijärven sivistyspäällikkö, eli hänen vastuullaan ovat kirjasto- ja kulttuuritoimi, vapaa-aikatoimi ja varhaiskasvatus esi- ja perusopetuksen lisäksi. Sivistyspuolen naiset kokoontuvat kerran kuussa suunnittelemaan tulevaa. "Sivistyspuolen naiset" kehuvat kilvan toinen toisiaan, ja voi todetakin, että Ristijärveä on näiden naisten suhteen tuurannut.

 

Keskuskoulu tekee hyvin edistyksellisen vaikutuksen. Käytössä ovat modernit tieto- ja viestintätekniikan laitteet, kuten kannettavat iPadit ja vuorovaikutteiset älytaulut. Läppäreitä voivat oppilaat hakea käyttöönsä tarvitessaan. Opetusmenetelmät, joista kerrotaan seuraavassa Juttupalstan jutussa, ovat osallistavia ja motivoivia. Matemaattisten aineiden ja musiikin opettajan, tieto- ja viestintätekniikan opettajan Arto Koivukankaan työstä rehtorin sanoin "voi olla ylpeä". Se on "laadukasta ja laaja-alaista”. Koko opettajakunta on kouluttautunut tvt-pedagogiikkaan ja pikkuoppilaatkin osaavat muun muassa laittaa äänittämänsä vieraan kielen äänitiedostot opettajan sähköpostiin tarkistettavaksi.

 

Rehtori kertoo aktiivisesta oppilaskuntatoiminnasta: "Eskarista yhdeksäsluokkalaisiin pohdimme ja päätämme kouluviihtyvyyteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista yhdessä. Näen oppilaissa kehityskaaren. Alkuopetuksessa ehdotellaan kouluruuaksi pizzaa. Myöhemmin ymmärretään, että kouluruuan tulee tukea opiskelua ja olla terveellistä. Yhdessä pohditaan vaikeitakin asioita: ylipainoa, koulukiusaamisen ehkäisyä ja mielenterveyden edistämistä. Oppilaat ottavat ehdotuksissa pienet resurssit huomioon."

 

Erityisopettajat ja erityisluokanopettajat antavat erityisopetusta sitä tarvitseville oppilaille. Erityisopetusta antavat Ristijärvellä laaja-alainen EO Mervi Hälinen ja erityisluokan opettaja Anna-Maria Tirroniemi. Oppilaiden tukena toimii viisi koulunkäynninohjaajaa.

 

Ristijärvellä oppilaat valitsevat taideaineensa kahdesta tai kolmesta taito- ja taideaineesta vuosittain. Niistä enemmän seuraavassa jutussa.

 

Keskuskoulun oppilaat sijoittuvat hyvin jatkokoulutukseen, kuten oppilaat yleensäkin Kainuussa. Lukioon mennään etupäässä Kajaaniin tai Sotkamon urheilulukioon; ammatillisiin opintoihin suunnataan pääsääntöisesti KAOlle Kajaaniin. "Aina on myös niitä nuoria, joilla on hyvin selkeät tulevaisuudensuunnitelmat, ja he jatkavat muualle Suomeen erityisoppilaitoksiin."

 

Keskuskoulun seinällä komeilevat kuvat oppilaista, jotka ovat väitelleet tohtoriksi. "Lisää mahtuu, tervetuloa!", haastaa Tiinaliisa.

 

Haastattelupäivänä oli Keskuskoululla meneillään Juniori-senioripäivä. Yläkoulun oppilaat olivat suunnitelleet toiminnan pikkuoppilaille ja kunnan senioreille. Osanottajat lähtivät luovasti liikkeelle, sanoittivat uudelleen lauluja ja lauloivat niitä. Oli hahmojen kokoamista ja luovan kirjoittamisen ryhmä, jossa kirjoitettiin kesätarina, ratkottiin yhdessä ongelmia, liikuttiin arpakuution ohjeiden mukaisesti, tehtiin terveellisiä ja näyttäviä välipalaherkkuja ja lopuksi syötiin yhdessä lounas.

 

Kuva on oppilas Vinja Väisäsen tekemästä muistiinpano-oppikirjasta.